Duże problemy i wielkie straty

2006-12-21 09:43_TW480302_v01 _KWANT _ wiedza_ wykorzystanie wiedzy w organizacji_ nieefektywne wykorzystanie wiedzy w organizacji- straty ekonomiczne_ badania KPMG_ 

SŁOWA KLUCZE: _ wykorzystanie wiedzy w organizacji_ straty ekonomiczne_ KPMG

TEMAT: _ Nieefektywne wykorzystywanie zasobów wiedzy- źródłem strat ekonomicznych organizacji

PROBLEM: _  Jak zwiększać efektywność organizacji?

ODBIORCA: _ Zespół Projektowy Zarządzanie treścią pertynentną

 

CYTAT: „„Z badań KPMG wynika, że zarządzanie wiedzą będzie odgrywać coraz większą rolę w największych polskich przedsiębiorstwach. W chwili obecnej 2/3 spośród nich jest na wstępnym etapie implementacji, na którym brak jest powiązania zarządzania wiedzą z celami organizacyjnymi, a wykorzystanie zasobów wiedzy w praktyce ma częściej charakter nieformalny i ad-hoc. Co więcej, na podstawie rozmów z członkami zarządów, KPMG ustaliła, iż roczne straty z tytułu nieefektywnego wykorzystania wiedzy sięgają astronomicznej kwoty 45 000 PLN na jednego zatrudnionego. W zarządzaniu wiedzą drzemie duży potencjał wzrostu i wydaje się, że zastosowanie technologii portalowej może być ważnym elementem upowszechniania się tej koncepcji w Polsce” – powiedział Mariusz Strojny z KPMG.” 

ŹRÓDŁO :   Microsoft i Gartner uczą jak zarządzać wiedzą .Informacja prasowa.[dostęp:2006-12-21 09:43 ] Dostępny w internecie: http://www.microsoft.com/poland/centrumprasowe/prasa/05_06/06.mspx

KOMENTARZ do problemu:_

Istotne są tutaj dwa zagadnienia:

1.         zwrócenie uwagi na wiedzą oraz sposoby jej wykorzystywania w organizacji, które mogą generować olbrzymie koszty;

2.        wskazanie określonej formuły: technologii portalowej – jako ważnego elementu zarządzania wiedzą.

Nie wyciągając zbyt pochopnych wniosków zwróćmy uwagę na fakt, że w podejściu do rozwiązań problemu efektywnego zarządzania wiedzą przeważają propozycje dużych firm informatycznych adresowane do dużych organizacji. Jest to myślenie produktowe, któremu trudno odmówić zasadności w kontekście uzasadnień strategii każdej z tych firm. Myślenie kategoriami KOMBAJNÓW APLIKACYJNYCH powinno być moim zdaniem konsekwencją rozstrzygnięć dokonujących się wcześniej na poziomie wsparcia aplikacyjnego konkretnych stanowisk pracy. Tutaj najistotniejsze są uwarunkowania mentalne i rzeczywiste potrzeby dobrze zdiagnozowane przez organizację i uwzględnione w zindywidualizowanych ścieżkach kariery zawodowej poszczególnych pracowników. Wsparcie aplikacyjne musi uwzględniać naturalne odruchy pracownika zidentyfikowane w trakcie wykonywanych przez niego czynności, szczególnie pracy intelektualnej związanej z odtwarzaniem zawartości treści przekazywanych komunikatów oraz kreowaniem treści dla potrzeb rozpoznanych odbiorców.

                Odnotowujemy jednak fakt potwierdzenia w polskich realiach gospodarczych świadomości ekonomicznych konsekwencji błędów w zakresie zarządzania TREŚCIĄ istotna dla organizacji.

AUTOR: Tadeusz Wojewódzki

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *